Serdecznie zapraszamy w niedzielę 24 sierpnia, o godz. 18.00 do Willi Decjusza na spektakl zatytułowany „Kobieta w czerni“ (The Woman in Black) przygotowany przez słowacki Teatr Kontra ze Spiskiej Nowej Wsi w reżyserii Klaudyny Rozhin. Wydarzenie to inauguruje kolejną edycję projektu „Ogrody Twórczości: RenEU New Renaissance in Europe” poświęconego kreacjom scenicznym wkomponowanym w zabytkową przestrzeń obiektów renesansowych. Wstęp na podstawie bezpłatnych wejściówek dostępnych w punktach InfoKraków (ul. św. Jana 2, Pawilon Wyspiańskiego – pl. Wszystkich Świętych 2) oraz bezpośrednio przed spektaklami. Ilość miejsc ograniczona.
Teatr Kontra
„Kobieta w czerni“ (The Woman in Black)
- adaptacja: Stephen Mallatratt na podstawie powieści Susan Hill
- przekład: Juraj Šebesta
- scenografia i reżyseria: Klaudyna Rozhin
- obsada: Peter Čižmár i Tomáš Diro
Spektakl otrzymał Nagrodę Publiczności na festiwalu KOPRIVA 2014 w Czechach.
- „Kobieta w czerni“ to pozycja oryginalna a zarazem nawiązujaca do tradycji gatunku; ambitna, ale nie elitarna. To powrót do magii opowieści i żywej obecności aktora na scenie. To porywajacy, czysty teatr, oparty na kunszcie slowa, który przy pomocy minimalnych środków scenicznych buduje atmosferę, rozbudza wyobraźnię i dostarcza niezapomnianych emocji. „Kobieta w czerni“ to spektakl dla wszystkich, którzy lubią się bać!
- Sztuka miała premierę w Scarborough w 1987, niedługo potem trafiła na londyński West End, gdzie nieprzerwanie od 25 lat przyciąga tłumy – obejrzało ją już ponad 8 milionów widzów!
- Spowity mgłą, odcięty od świata, Dom na Węgorzowych Moczarach góruje nad ciągnącymi się po horyzont bagnami, gdzieś na odległym wschodnim wybrzeżu Anglii. Dostać się do niego można jedynie groblą Dziewięciu Żywotów – i to tylko w czasie odpływu. Od lat mieszkała tu samotnie pani Alice Drablow. Po jej śmierci młody Arthur Kipps, początkujący londyński notariusz, otrzymuje od szefa polecenie udania się na pogrzeb i uporządkowania pozostawionych przez zmarłą papierów. Nie wie jeszcze, co wydarzyło się przed laty w domu i na otaczających go bagnach. Nie wie, kim jest kobieta w czarnej sukni, która ukazuje mu się z oddali. Lecz wkrótce odkryje przerażający sekret Domu na Węgorzowych Moczarach i pojmie, jak straszliwą zapowiedzią jest pojawienie się kobiety w czerni…
- „Posiadając wszystkie obowiązkowe składniki historii o duchach, włącznie z opuszczonym domostwem, nawiedzonym cmentarzem i okolicznymi mieszkańcami, którzy pary z ust nie puszczą na temat potworności, których byli świadkami, sztuka ta pieczołowicie wykorzystuje wszystkie możliwości, jakie może zaoferować ludzkiej wyobraźni teatr. Akcja rozgrywa się dokładnie w tym samym miejscu, w którym siedzimy. Londyński notariusz w średnim wieku, Arthur Kipps, zasięga porady u młodego aktora, pragnie bowiem jak najlepiej opowiedzieć rodzinie i znajomym historię wydarzeń, które przydarzyły mu się trzydzieści lat wcześniej. Aktor nie ma czasu ani cierpliwości wysłuchiwać przesadnie rozbudowanej narracji, więc wspólnie zaczynają odgrywać historię Kippsa. Aktor gra młodego Kippsa, podczas gdy Kipps gra tych wszystkich, których napotkał w swojej brzemiennej w skutki podróży na wschodnie wybrzeże Anglii, gdzie miał brać udział w pogrzebie jednej z klientek firmy, a następnie uporządkować jej papiery. Pani Drablow żyła samotnie od ponad 60 lat w gotyckim domostwie na wyspie, na którą można było dostać się jedynie groblą podczas odpływu. Stało się tu coś strasznego i gdy Kipps przekracza próg domu na Węgorzowych Moczarach – i on staje się częścią mrożącej krew w żyłach historii…” – The Daily Telegraph
- „Kobieta w Czerni to najgenialniejszy teatralny thriller wszechczasów” – The Daily Telegraph
- Klaudyna Rozhin – reżyserka oraz kierowniczka artystyczna Teatru Kontra (Słowacja), tłumaczka sztuk teatralnych. Doświadczenie reżyserskie zdobywała m.in. w Royal Shakespeare Company oraz współpracując z wieloma szkołami teatralnymi, uniwersytetami i college’ami artystycznymi w Anglii m.in. Dartington Collego of Arts, Exeter University, Bristol University, Bath University, University of the West of England, a także Akademią Teatralną GITIS Scandinavia w Danii.
Projekt finansowany ze środków
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym
Programu Kultura Komisji Europejskiej
Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego
w ramach konkursu ofert z turystyki pn. Małopolska Gościnna