facebook

Chopin – romantyczne oblicza i inspiracje

W ramach programu Dziedzictwo Chopina Stowarzyszenie Willa Decjusza zaprasza w niedziele 6 grudnia o godz. 17.00 na koncert pt. Chopin – romantyczne oblicza i inspiracje. W bogatym i różnorodnym programie koncertu znajdą się zarówno utwory fortepianowe Chopina w wykonaniu Stefana Łabanowskiego, jak i pieśni w interpretacji Barbary Ostafin oraz transkrypcje kompozycji Chopina na skrzypce, które zaprezentuje Monika Makowska. Artystkom przy fortepianie będą towarzyszyły Anna Szyniarowska oraz Sabina Krzywicka.

 

 

Program

 

Stanisław Moniuszko

Morel /słowa A. Chodźko/

Polna różyczka /słowa J. Grajnert/

Fryderyk Chopin

Wiosna op.74 nr 2 /słowa S .Witwicki/

Piosnka litewska op.74 nr 16 /słowa L. Osiński/

Gdzie lubi…. op.74 nr 5 /słowa S. Witwicki/

Grande valse brillante a-moll op.34 nr 2

transkrypcja P. Sarasate

Scherzo h-moll op.20

Nokturn cis-moll op. porth.nr 20 (transkrypcja A. Cofalik)

Śliczny chłopiec op.74 nr 8 /słowa B. Zaleski

Pierścień op.74 nr 14 /słowa S. Witwicki/

Moja pieszczotka op.74 nr 12 /słowa A Mickiewicz/

Antoni Stolpe

Allegro Appasionato c-moll

Scherzo c-dur

Mieczysław Karłowicz

Pod jaworem.

Karol Szymanowski

Lecioły zórazie…. op.58

Pantscho Władigerow

Ratschenitza op.18 nr 2

z cyklu „Deux Paraphrares Bulgares”

 

Wykonawcy:

 

  • Barbara Ostafin, sopran

Kontynuuje rodzinne tradycje muzyczne. Dziadek był lutnikiem, uczniem Gustawa Hausslera, ojciec – śpiewakiem. Jest absolwentką Konserwatorium Muzycznego im .W. Lutosławskiego w Krakowie w klasie śpiewu prof. Lucyny Kapralskiej-Pitra / dyplom z wyróżnieniem – 2008 r./.Przez wiele lat występowała w Akademickim Chórze „Organum”,z którym koncertowała w większości krajów Europy oraz w USA. Brała udział w prawykonaniu „Nieszporów Ludzmierskich” Jana Kantego Pawluśkiewicza oraz w „Weselu Figara” W.A.Mozarta z Capellą Cracoviensis, a także w prapremierze opery G.Verdiego „Nabucco” /Opera Krakowska /. Z Stagione di Opera Italiana występowała w Berlinie,Hamburgu i Dusseldorfie.

 

Swój warsztat doskonaliła podczas Międzynarodowych Kursów Letnich w Niepołomicach /2003,2004/ prowadzonych przez Elżbietę Towarnicką oraz prof. Marcina Habelę /Francja/. Jest pomysłodawczynią i współwykonawczynią koncertów poświęconych pamięci wybitnych krakowskich lutników : Christiana i Gustawa Hausslerów, a także autorką pierwszego opracowania ich biografii i działalności. Artystka współpracuje z Teatrem Hagiograf, a także z Akademickim Ruchem Misyjnym. Występuje u boku znanych solistów :W. Wrona, J. Sypek, J. Migała, S. Ziółkowski, T. Kuk, B. Zawiślak-Dolny, J. Sobeńko, J. Oberbek, I. Szota, D. Imiełowska. Na uroczystym nabożeństwie z okazji Święta Reformacji w kościele św. Marcina w Krakowie wykonała przy akompaniamencie L. Ordon /organy/ pieśni J. S. Bacha z cyklu Geistliche Lider /transmisja-II program PR/.

 

  • Monika Makowska, skrzypce

W l. 1993 – 1999 była uczennicą PLM w Częstochowie. Dyplom muzyka-instrumentalisty (specjalność: skrzypce) uzyskała w 1999 r. (Koncert dyplomowy z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej, pod dyrekcją Tomasza Chmiela. Wykonała III Koncert Skrzypcowy h- moll C. Saint – Saensa.) W l. 1999 – 2005 studiowała polonistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Od 2001 r. jest studentką Konserwatorium Krakowskiego im. Witolda Lutosławskiego w klasie skrzypiec prof. Antoniego Cofalika. Prowadzę aktywne życie koncertowe jako solistka, koncertowała m.in. we Florencji (Sala koncertowa Konserwatorium im. L. Cherubiniego), w Krakowie (Muzeum Narodowe, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Goethe – Institut, Złota Sala Filharmonii Krakowskiej, Willa Decjusza, Piwnica pod Baranami, siedziba Związku Pisarzy Polskich), w Zakopanem (Willa „Atma”) oraz w Busku – Zdroju (Sala koncertowa sanatorium „Marconi”). Jej repertuar koncertowy obejmuje utwory od baroku po muzykę XX wieku włącznie. W latach 1999 – 2007 była solistką ZPiT UJ „Słowianki”. W 2005 r. uzyskała tytuł magistra, broniąc pracę Muzyczność poezji Krystyny Krahelskiej. W l. 2003 -2009 studiowała muzykologię na UJ. W 2009 r. obroniła pracę dyplomową napisaną pod kierunkiem dr Wojciecha Marchwicy Tradycja pieśni tyrtejskiej w Rzeczpospolitej końca XVIII wieku. W 2007 r. brała udział w konferencji „Żywioły wyobraźni Stanisława Wyspiańskiego”, zorganizowanej przez Uniwersytet Jagielloński oraz Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie, które to wydarzenie zaowocowało ogłoszeniem rozprawy Warszawianka Wyspiańskiego a Warszawianka Kurpińskiego. Funkcja pieśni w strukturze dramatu, w publikacji materiałów pokonferencyjnych Żywioły wyobraźni Stanisława Wyspiańskiego, wydanej przez wydawnictwo „Księgarnia Akademicka”. Współpracuje również z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. (Jest autorką haseł do będącego w przygotowaniu XII tomu Encyklopedii Muzycznej PWM.) Aktualnie jest doktorantką UJ na Wydziale Polonistyki

 

  • Stefan Łapanowski, fortepian

 

Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, w klasie fortepianu prof. Andrzeja Jasińskiego, pod kierunkiem którego odbył także studia podyplomowe. Ukończył studia doktoranckie w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie pod opieką artystyczną prof. Bronisławy Kawalli i obecnie przygotowuje pracę doktorską. Przedmiotem jego doktoratu jest twórczość fortepianowa Antoniego Stolpego, wybitnie utalentowanego, zapomnianego polskiego kompozytora żyjącego w II połowie XIX wieku.

 

Stefan Łabanowski jest laureatem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych. Zajął I miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym w Olsztynie, II miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym „Gdańska Wiosna” w Gdańsku, a w roku 1994 otrzymał I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym pod auspicjami Europejskiej Rady Nauczycieli Fortepianu EPTA w Krakowie. Zajął II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Igora Strawińskiego w Champaign-Urbana (USA), a w 2004 roku zdobył I nagrodę na III Międzynarodowym Konkursie „Citta di Guardialgrele” w Guardialgrele (Włochy) oraz nagrodę specjalną za wykonanie utworu skomponowanego po 1900 roku. Jest finalistą XXVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „Citta di Sulmona” w Sulmonie (Włochy). Wśród wielu wyróżnień, które otrzymał takich jak: stypendium Fundacji Sztuki Dziecka I stopnia, stypendium Fundacji Kultury Polskiej, stypendium Kształcenia Artystycznego prezydenta Gdańska, stypendium Ministra Kultury i Sztuki, na szczególną uwagę zasługuje stypendium Twórcze Miasta Krakowa w dziedzinie muzyki, które otrzymał w roku 1994. Przez cztery lata (1992 – 1996) był stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, a w roku 1997 otrzymał Nagrodę Edukacyjną Miasta Krakowa. W roku 2009 zostało mu przyznane stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Koncertował w Polsce, USA, Francji i Niemczech a także występował na festiwalach muzycznych. Jego repertuar obejmuje utwory J.S. Bacha, utwory muzyki klasycznej, romantycznej, muzykę impresjonizmu i utwory współczesne.

 

  • Sabina Krzywicka, fortepian

 

W 2000 roku ukończyła z wyróżnieniem klasę fortepianu prof. Janiny Baster, następnie – studia podyplomowe w Katedrze Interpretacji Muzyki Współczesnej pod kierunkiem prof. Adama Kaczyńskiego na Akademii Muzycznej w Krakowie. Jako uznana interpretatorka utworów XX i XXI w, brała udział w licznych festiwalach m.in. „Write and Play”, Audio Art, festiwalu im. A. Didura i innych. Jej wykonania zyskały przychylność recenzentów m.in. Ruchu Muzycznego i Dziennika Polskiego, a także wśród wybitnych postaci muzyki współczesnej m.in. prof. Marka Stachowskiego i prof. Macieja Gołąba. Dokonała prawykonań wielu kompozycji jako solistka oraz w duecie „Innaversia”, który tworzy wraz z Elżbietą Bień (od 2004 roku) – utworów m.in. Aleksandry Gryki, Wojciecha Widłaka, Wojciecha Kałamarza, Mirim Kim, Keira Neuringera, Kyla Lamonta. Od 2009 roku współpracuje również z flecistką Pauliną Warchoł i skrzypaczką Moniką Makowską, koncertując z repertuarem od baroku do współczesności.

 

Współzałożycielka i prezes stowarzyszenia Młodzi Muzycy dla Młodej Muzyki promującego muzykę współczesną, gdzie była współtwórcą i koordynatorem wielu projektów m.in.: cykl koncertów ‚ConfrontacIA’ z udziałem zespołu Improvising Artists, koncertu edukacyjnego ‚Życie i Twórczość Witolda Lutosławskiego’. Współtwórca Festiwalu Współczesnej Muzyki Dziecięcej i Młodzieżowej Srebrna Szybka. Chórzystka, członek chórów Kantorei Sankt Barbara, Pro Musica Mundi (Kraków) i Europa ChorAkademie (Mainz, Niemcy). Brała udział w wielu wykonaniach i nagraniach płytowych utworów zarówno a capella jak i z repertuaru oratoryjno-kantatowego. Pedagog w stopniu mianowanym w SM I i II stopnia im. B. Rutkowskiego i w ASM im Kardynała Franciszka Macharskiego w Krakowie. Akompaniatorka w Krakowskim Konserwatorium im. W. Lutosławskiego.

 

  • Anna Szyniarowska, fortepian

 

Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof.Ewy Bukojemskiej.Prowadzi ożywioną działalność koncertową. Jest pedagogiem w Akademii Muzycznej w Krakowie, Szkole Muzycznej II stopnia, a także w Krakowskim Konserwatorium im. W. Lutosławskiego. W 2006 roku za zasługi dla miasta Krakowa została uhonorowana odznaką „Honoria gratia”.

Zobacz także