Teatr improwizowany to dziedzina sztuki, ale nie tylko – to też zestaw technik, które poprzez swoją kompleksowość z powodzeniem można używać jako pakietu ćwiczeń do rozwijania zdolności miękkich.
Improwizacja stawia nacisk głównie na zaufanie pomiędzy członkami grupy, nieocenianie pomysłów swoich ani innych, wykorzystywanie wyobraźni i pełni potencjału intelektualnego, spontaniczność i pozwolenie sobie na porażkę i błąd.
A co improwizacja może zaoferować nauczycielom?
W dobie internetu przyswajanie wiedzy następuje poprzez budowanie sieci społecznych i umiejętną filtrację, analizę i syntezę informacji. Jeśli chcemy myśleć o budowaniu relacji między nauczycielami a uczniami, to improwizacja jest jednym z najbardziej skutecznych narzędzi w tym procesie.
Nauczycielowi, który zafascynuje swoim przedmiotem uczniów, który sprawi, że uczniowie będą bezpiecznie i dobrze się ze sobą czuli, będą współpracowali przy rozwiązywaniu problemów, bawili się nauką, aktywnie uczestniczyli w lekcji i wzajemnie się wspierali – warsztat improwizatorski jest w stanie pomóc na wielu polach.
Wyobraźmy sobie lekcję zaczynającą się od zabawy, która wciąga wszystkich uczniów i wprowadza ich w dobry, bezpieczny nastrój. Wyobraźmy sobie lekcję historii, podczas której z użyciem technik teatru improwizowanego, uczniowie odgrywają historyczne wydarzenia albo lekcję języka polskiego, na której zespołowo piszą improwizowane wiersze.
Improwizacja oferuje szereg ćwiczeń, które pokazują, że wartość tkwi w tworzeniu relacji, grupowości. Wspierając się nawzajem, uczniowie są w stanie osiągnąć więcej, a w dodatku mieć poczucie satysfakcji i równości wkładu w ostateczny efekt.
Improwizacja pokazuje, że można być lubianym przez uczniów, a jednak niekoniecznie wchodzić na poziom koleżeński; że można poprzez zabawę i swobodę zaangażować młodych ludzi w zajęcia, bez konieczności porzucania tematu lekcji; że można sprawić, iż uczniowie zmobilizują się do pracy, bez niepotrzebnej rywalizacji między sobą, a bardziej opierając się na współpracy. Improwizacja uczy elastyczności i odpowiadania na aktualne potrzeby grupy, poprzez płynne modyfikowanie zaplanowanego wcześniej przebiegu lekcji.
Opinie nauczycieli, którzy wykorzystują improwizację w procesie dydaktycznym:
„Gdy rozpoczynam pracę z grupą, wykorzystuję dużo wspólnych rozgrzewek. To działa i z maluchami, i ze starszymi dziećmi. Bardzo pomaga przełamać początkowe lody, kiedy na przykład wszyscy stoimy w kole, każdy po kolei przedstawia się, a reszta ma powtórzyć imię tej osoby. Łatwo się wtedy poznajemy i ośmielamy, co pozwala wszystkim otworzyć się na pozostałych, poczuć ze sobą swobodnie”.
„Czasem zdarza mi się robić ćwiczenia improwizacyjne z dziećmi nawet kosztem programu, szczególnie, że często odnoszę potem wrażenie, iż dzięki temu lepiej ich nauczyłam przewidzianego przez program materiału”.
Techniki teatru improwizowanego stosowane są w szkołach w Stanach Zjednoczonych od lat i dają bardzo dobre efekty. W Polsce, gdzie dramatycznie zmienił się stosunek uczniów do nauczycieli, nowe metody pracy z młodzieżą na pewno się przydadzą.
Informacje o szkoleniu w Krakowie
Szkolenie „Techniki improwizacji teatralnej w szkole” odbędzie się w dniach 22-26 lutego 2016 roku w Willi Decjusz w Krakowie.
Poprowadzą go doświadczeni instruktorzy – Joanna Pawluśkiewicz i Paweł Najgebauer.
Joanna Pawluśkiewicz – pisarka, scenarzystka, zajmuje się też produkcją filmową i telewizyjną, współprowadzi Klub Komediowy w Warszawie, współpracuje z HBO Polska; autorka powieści „Pani na domkach” i „Telenowela”, współautorka projektu „Nowe Legendy Miejskie”. Improwizatorka w Teatrze Improwizacji Hulaj.
Paweł Najgebauer – instruktor improwizacji w Szkole Impro oraz improwizator w warszawskich teatrach Klancyk i Hofesinka, szkolony w ośrodkach improwizacji na całym świecie (iO Chicago, The Second City, The Annoyance Theatre, Impro Melbourne) pod okiem najlepszych instruktorów z USA, Kanady, Australii i Wielkiej Brytanii.
Warsztaty odbywały się będę na terenie Willi Decjusza – renesansowego pałacu na Woli Justowskiej w Krakowie przy ul. 28 Lipca 1943 17a. Udział w warsztatach jest bezpłatny.
Organizatorem szkolenia jest Stowarzyszenie Willa Decjusza w ramach projektu „Duży pies nie szczeka” finansowanego ze środków EOG – Obywatele dla Demokracji.
Więcej informacji o projekcie „Duży pies nie szczeka” na stronie www.nieszczeka.pl.
Osoby zainteresowane udziałem w szkoleniu proszone są o kontakt z Marcinem Dyrczem – dyrcz@villa.org.pl