facebook

Recital Konstantego Wileńskiego

Stowarzyszenie Willa Decjusza zaprasza na ostatni w roku 2009 koncert w ramach cyklu Dziedzictwo Chopina. We środę 30 grudnia o godz. 18.00 w recitalu fortepianowym wystąpi Konstanty Wileński. Z okazji nadchodzących Świąt koncert poprzedzi występ zespołu „Capella św. Cecylii” pod kierunkiem Małgorzaty Mazur oraz przy akompaniamencie Barbary Hawlling.

 

 

 

 

 

Program wieczoru:

 

Chór

 

„Capella św. Cecylii” pod kierunkiem Małgorzaty Mazur

Barbara Hawlling – fortepian

 

Koncert

 

Konstanty WILEŃSKI – fortepian

 

F. Chopin „Grande Valse Brillante” – As-Dur, op.34, N1

F. Chopin „Valse” e-moll, (Oeuvre posthume)

F. Chopin „Mazurek” g-moll, op.67, N2

F. Chopin „Etude” c-moll, op.10, N12

F. Chopin „Prelude” e-moll (treatment by K.Vilensky)

W. Mozart „Rondo” z sonaty A-Dur, KV 331 (tr.by K.V.)

F. Chopin – K. Vilensky „Nocturne” Es-Dur

R. Schumann „Traumerei” (tr.by K.V.) – 3:30 m.

N. Rimski-Korsakov – K. Vilensky „The Flight Of The Bumble Bee”

 

Wykonawcy:

 

Małgorzata Mazur – muzyk o specjalności chórmistrz. Pracuje od wielu lat z chórami dziecięcymi, młodzieżowymi i akademickim. W pracy zwraca szczególna uwagę na kształcenie głosu na bazie utworów dostosowanych do wieku dziecka, ze zwróceniem uwagi na treść śpiewanych utworów. Szczególna uwagę zwraca na piękno ojczystego języka oraz wartość muzyki polskiej.

 

Konstanty Wileński, pochodzi z inteligenckiej rodziny kijowskiej o bogatych tradycjach muzycznych. Jego dziadek kompozytor Ilia Wileński był pierwszym dyrektorem Filharmonii w Kijowie i jednym z założycieli trzech teatrów dramatycznych. Panującą w domu twórczą atmosferę od zawsze uświetniały spotkania i koncerty, grywali tam znakomici muzycy, jak Władimir Horowitz i Henryk Neuhaus. W domu dziadka bywała także legendarna amerykańska tancerka – Isadora Duncan.

 

Wychowany w duchu artystycznego klimatu domu rodzinnego Konstanty podjął naukę w Konserwatorium Kijowskim, które ukończył z wyróżnieniem. Studiował u znanych pedagogów, takich jak: A. Sztogarenko (kompozycja), R. Łysenko( fortepian). „Jestem dumny, że zawodowy rodowód moich profesorów fortepianu sięga do samego Franza Lista.”. W 1978 roku Konstanty Wileński ukończył studia podyplomowe. Od 1983, jako profesor Konserwatorium w Kijowie, prowadził zajęcia z harmonii, orkiestracji i improwizacji.

 

Artysta jest kompozytorem i koncertującym pianistą. Posiada unikalny talent łączenia klasycznego i jazzowego wykonawstwa. Uprawia różne gatunki muzyki: od wokalno-symfonicznej poprzez symfoniczną, teatralną, kameralną po jazzową. Koncertuje na całym świecie, z tak znakomitymi orkiestrami, jak: Królewską Orkiestrą w Brukseli, Jerozolimską Symfoniczną Orkiestrą czy Filharmonią Moskiewską. Uczestniczył w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych i jest laureatem szeregu z nich: Polska Klasyka (w Opolu), Festiwal Muzyki Żydowskiej (w Wielkiej Brytanii i Izraelu), Warszawska Jesień (w 98 r.- jako kompozytor), GOŁOSIJEWO 88 (Kijów, Ukraina), XI Międzynarodowy Moskiewski Festiwal, SOLO-DUO-TRIO (Kraków 1989), Festiwal Bethovena (Falsterbo, Szwecja 1998) – jako pianista. Ma w swoim dorobku siedem płyt z własnymi kompozycjami: „Lunnyj Serp” (Melodia, Moskwa, 1987), „All The Things You Are”(Melodia, Moskwa, 1989), „Jazz Trio Duet Solo” (KOHC, 2001), „Flute in Love”(Alexander, Israel, 2002), „K.Vilensky – Works for Piano”(KOHC, 2004),”Bolling -Vilensky” Polskie Radio, Warszawa (2004). „Scott Joplin RAGTIMES” Radio Gdańsk (2005). „Mozart-Blues” (Israel 2008).

 

Jako pianista-wirtuoz i kompozytor muzyki fortepianowej w ostatnich latach cieszy się dużym uznaniem pianistów światowej sławy m. in. takich jak: Kevin Kenner (USA) Mikołaj Petrow (Rosja), Peter Jabłoński (Wielka Brytania), zamawiających i wykonujących jego kompozycje. Do najbardziej znanych utworów Konstantego Wileńskiego zaliczyć można: SONATĘ, szwedzka gazeta BLT(Blekinge Läns Tidning) pisała po wykonaniu tej sonaty – .Podobieństwo między utworami obecnie żyjącego Wileńskiego a genialnego romantyka Franza Liszta, który zmarł w 1886, jest bardzo bliskie. Obydwaj są doskonali w wirtuozowskich pasażach, które potrzebują wspaniałej techniki i ogromnej kompetencji muzycznej., WARIACJE NA TEMAT PAGANINIEGO na fortepian, trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną, KONCERT- FANTAZJĘ NA TEMATY GERSHWINA na fortepian, trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną, .Pierwsze dżwięki „The man I love” zapoczątkowały nastrojowe, mistrzowskie pod względem formy „Koncert-Fantazje na tematy George’a Gershwina”. Dwanaście genialnie ujętych w utworze, słynnych gershwinowskich tematów, jednych – ledwo zamarkowanych, innych – nakreślonych wyraziście, połączyło się płynnie w idealną całość.(Gazeta Wyborcza7.06.99), . W jakimś momencie zorientowałem się, że ciekną mi łzy – dawno nie byłem tak wzruszony! Wspaniała „stylizowana” orkiestracja, doskonale dopasowane fragmenty z różnych utworów, pięknie brzmiący fortepian – wydawało się że autorem kompozycji i solistą był nie Konstanty Wileński, lecz sam Gershwin!(relacje Vadima Brodskiego po wykonaniu Koncertu -Fantazji na tematy Gershwina), TANIEC DIABŁA na dwa fortepiany. Jego opracowanie „Lotu Trzmiela” w krótkim okresie stało się znane w środowisku muzycznym świata.

 

W listopadzie 2004 roku w Filharmonii Wrocławskiej odbyła się I edycja Festiwalu „Jazztopad”. Jak powiedziała Lidia Geringer D’Oedenberg: …Zaprosiliśmy absolutnie przodujących pianistów jazzowych z Polski i polskiego pochodzenia… To byli Adam Makowicz, Konstanty Wileński, Leszek Możdżer.

 

Atrakcyjność dorobku muzycznego Konstantego Wileńskiego polega na symbiozie muzyki klasycznej i jazzowej..Dziś ambicją tego muzyka jest budowanie pomostów pomiędzy jazzem a muzyką poważną, co zresztą wyróżnia go na tle większości „bardzo poważnych” kompozytorów i decyduje o jego oryginalności.(Ruch Muzuczny,19 marca, 2000 r.).

 

 

Zobacz także